آخرین مطالب

همشهری آنلاین

در شرایط آلودگی هوا چه غذایی بخوریم؟ سلامت

  بزرگنمایی:

به گزارش پایگاه خبری آشپزی گیاهی به نقل از همشهری آنلاین هوای آلوده بخودی خود حاوی ترکیباتی اکسید کننده و سمی است و از طرفی بدن همواره به ذراتی که در هوای آلوده وجود دارد واکنش التهابی نشان می‌دهد. اما ترکیبات آنتی‌اکسیدانی از این فعالیت ها ممانعت به عمل می‌آورند.  
مهمترین آنتی اکسیدانها ویتامین‌های C , E- بتاکاروتن - سیلنیوم و روی می‌باشند. این مواد مغذی به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی که دارند به‌طور موثری از بروز التهابات جلوگیری کرده و موجب غیرفعال شدن رادیکال‌های آزاد موجود در هوای آلوده می‌شوند.
1. منابع غذایی حاوی ویتامین E را میتوان جزء یکی از بهترین های تغذیه مناسب در هنگام آلودگی هوا دانست مانند گردو، بادام، زیتون، جوانه گندم، جگر و سبزیجات دارای برگ سبز به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی قوی در روزهای آلوده باید بیشتر مصرف شوند.
2. مصرف شیر و لبنیات در روزهای آلوده توصیه می شود:
لبنیات برای از میان بردن آثار ذرات معلق موجود در هوا مفید است؛ اما تاثیری بر بهبود مسمومیت‌ ناشی از آلاینده‌ها همچون سردرد، تهوع، سرگیجه، تنگی نفس و... ندارد و تنها راه درمان، دریافت اکسیژن است.
لازم است بدانید مصرف شیر و لبنیات پرچرب موجب عود بیماری‌های ریوی در هوای آلوده می‌شود؛ زیرا اسیدهای چرب اشباع موجود در این محصولات خود تضعیف‌کننده سیستم ایمنی بدن هستند.
اما مصرف روزانه حداقل دو لیوان شیر با چربی زیر 5/1 درصد و پنیر به دلیل داشتن فسفر، منیزیم، کلسیم و پروتئین باکیفیت، خنثی‌کننده سموم به‌خصوص سربی است که از سوختن بنزین و گازوئیل در هوا منتشر می‌شود و از جذب ریزمغذی‌هایی ازجمله کلسیم، آهن و روی در بدن جلوگیری می‌کند.
همچنین شیر و فرآورده‌های لبنی با لینت مزاج و کمک به دفع ادرار به خروج سموم و مواد آلاینده کمک می‌کند. ضمن این که محصولات لبنی غنی از پروبیوتیک با تقویت باکتری‌های مفید بدن سبب کاهش جذب همه فلزات سنگین موجود در هوای آلوده می‌شوند.
3. روغن زیتون: 
روغن زیتون حاوی الفا توکو فرول که یک نوع از ویتامین E است؛ نقش موثری در بهبود وضع تنفس دارد. این روغن علاوه بر توکوفرول اسید چرب غیر اشباعی از نوع MONO دارد که خاصیت کاهش دهندگی التهاب را دارد.
اگر در روزهای معمولی از روغن مایع گیاهی معمول استفاده می کردید در روزهایی که هوا آلوده است حتما روغن زیتون را برای مصارف پخت غذا مصرف کنید و حتی سالاد را بیشتر از معمول با روغن زیتون و لیموی تازه خوش طعم کنید تا همه افراد خانواده از آن مصرف کنند.
4. محصولات گیاهی تازه و میوه‌ها:
واقعا مهم نیست چه نوعی از سبزی و میوه، مهم مصرف روزانه و افزایش مصرف است اغلب سبزی ها و محصولات گیاهی تازه، غنی از آنتی اکسیدان هستند و می توانند عوارض آلودگی هوا را کاهش دهند.
سبزیجات را تازه بخورید ولی سیب زمینی، هویج، شلغم و چغندر و سایر محصولاتی که غده ای هستند را قبل از پخت به همان اندازه ای که در غذا می ریزید خرد کرده و بمدت 20 دقیقه در آب سرد بگذارید تا میزان نیترات هایی که از خاک ممکن است در آن تجمع داشته باشد وارد آب شود بعد آب را دور بریزید و سبزی ها را برای پخت و یا مصرف خام بکار ببرید.
در میان میوه‌ها سیب، سرب را جذب می‌کند و مانع رسیدن آسیب به سلول‌های بدن می‌شود. پرتقال، لیمو، گریپ فروت، هویج، انبه، کدو تنبل، فلفل سبز، اسفناج، انواع کلم، گوجه‌فرنگی، کیوی و غلات سبوس‌دار هم این خاصیت را دارند.
بر اساس تحقیقات میدانی، کلم بروکلی؛ به طور خاص تنفس را راحت تر می کند. حتما در هر وعده غذایی شامل صبحانه، نهار و شام یک نوع یا بیشتر سبزی و محصولات گیاهی تازه و میوه مصرف کنید.
5. دانه فلاکسید، بذرک یا تخم کتان:
تحقیقات نشان داده که خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدان فیتو استروژن ها بطور موثری آسم و آلرژی را کاهش داده و گونه ای از فیتو استروژن در بعضی از غذاها مانند بذر کتان یا بزرک وجود دارد.
اسید های چرب امگا 3 در بذر کتان علاوه بر اینکه ریسک مبتلا شدن به آسم را کاهش می دهد برای کسانی که بیماری عروقی قلب دارند خاصیت پیشگیری کننده دارد. روزانه مقداری از بذر را در غذاها مانند سوپ و سالاد اضافه کنید.
آسیاب شده این بذر راحت تر استفاده می شود ولی آنرا برای حفظ اثر درست موقع مصرف آسیاب کرده و یا مقداری را برای چند روز آسیاب و در یخچال در ظرف بسته نگه دارید. تخم کتان را از عطاریهایی که قابل اعتمادتان هستند خریداری کنید. تخم کتان قهوه ای روشن و شفاف و کمی از زیره بزرگتر است.
6. سیر و پیاز:
سیر و پیاز دارای انتی اکسیدانهای قوی هستند که نقش مهمی در کاهش خطر رادیکالهای آزادی که از هوای محیط وارد بدن می شوند دارند. اشعه ماورای بنفش، دود ناشی از سیگار و کلا آلاینده‌های هوا از طریق ریه وارد بدن شده و رادیکالهای آزادی که در اثر ورود آنها به سیستم حیاتی ما ایجاد می شود.
کلا سیستم ایمنی و سلامت ما را در معرض خطر قرار می‌دهد. آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند این خطر را کاهش دهند سیر با خاصیت آنتی اکسیدانی خود از بروز التهاب در سینوس ها و آلرژی های مرتبط جلوگیری می کند.
بخش پزشکی دانشگاه مریلند تاکید می‌کند که سیر می تواند در پیشگیری از عوارضی که موجب تهدید سینوس ها، سرماخوردگیها و التهاب ها می شوند موثر باشد.
بیو تکنولوژیست‌ها گفته اند موادی در سیر Allium cepa L و پیاز Allium sativum L وجود دارد که می تواند فلزات سنگین مانند ارسنیک، کادمیوم، آهن، جیوه، سرب را از هوا جذب کند.
7. سس یا رب گوجه فرنگی را نیز میتوان جزء یکی از تغذیه های مناسب آلودگی هوا دانست:
لیکوپن موجود در بعضی از غذاها مانند گوجه فرنگی نقش حفاظتی موثری برای ریه و تنفس و کاهش آسم دارند. به جای اینکه مصرف پاستا و ماکارونی را زیاد کنید، سس گوجه فرنگی آن را زیاد کنید.
مطمئن شوید که رب یا سس گوجه فرنگی تقلبی نباشد در صورت عدم اطمینان بهتر است خودتان با گوجه فرنگی سس درست کنید و یا از گوجه فرنگی در صبحانه و نهار و شام استفاده کنید.
8. آب انار، چای سبز، چای سفید و قهوه :
به دلیل داشتن ترکیبات فلاونوئیدی به دفاع بدن در برابر عوامل اکسیدکننده‌ که از طریق آلودگی هوا وارد بدن می‌شوند کمک می‌کند و خوراکی‌های پرچرب، پرپروتئین و غذاهای فرآوری ‌شده آماده می‌توانند سرعت اکسیداسیون و افزایش رادیکال‌های مضر آزاد را در بدن بالا ببرند.
9
.  بروکلی و جوانه‌های آن:
در کاهش عوارض هوای آلوده نقش مهمی در سبزیجات پیدا کرده اند یک تحقیق جدید که در مجله تحقیقاتی پیشگیری از سرطان چاپ شده نشان داده که نوشیدن نصف فنجان نوشابه جوانه بروکلی خطر زیانهای ناشی از اکرولیین و بنزین را کاهش می دهد.
دانشگاه جان هاپکینز و تعدا دیگری ار انستیتوهای مراقبت از سلامت نقش مصرف بروکلی را در کاهش خطرات آلودگی هوا تایید کرده اند استفاده از نوشیدنی با جوانه بروکلی روزانه نیم فنجان به مدت 12 هفته توانسته است خطر آلودگی بنزن و اکرولیین موجود در هوای آلوده را بشدت کاهش دهد.
مواد غذایی مضر در زمان آلودگی هوا:
در هنگام بروز پدیده آلودگی هوا، هر خوراکی ای که مانند آلودگی هوا خاصیت اسیدانی داشته باشد، می تواند آسیب های وارده را تشدید نماید. این مواد غذایی عبارتند از:
غذاهای پر چرب بخصوص چربیهای اشباع غذاهای پر پروتئین فست فودها (غذاهای آماده)؛
مواد غذایی حاوی مواد نگه دارنده مثل چیپس، پفک و انواع کنسرو؛
چند توصیه دیگر
خوردن آنتی اکسیدان‌ها راهی برای مقابله با عوارض آلودگی هوا است.
به گفته دکتر ربابه شیخ الاسلام مدیر پایگاه اطلاع رسانی علمی تغذیه و سلامت ایران، افرادی که کمبود کلسیم دارند، بیشتردر معرض خطر آلودگی با سرب قرار می‌گیرند.
وی ادامه داد: به دلیل آن که گیرنده‌های فلزات دو ظرفیتی در بدن انسان به صورت رقابتی عمل می‌کند در صورتی که این گیرنده‌ها، قبلا با فلزات مورد نیاز بدن مانند آهن و کلسیم اشباع شده باشند، بدن کمتر در معرض آلودگی با سرب قرار می‌گیرد. یکی از راههای پیشگیری از آلودگی هوا مصرف بیشتر لبنیات و اشباع کردن این گیرنده‌هاست.
دکتر شیخ الاسلام، علاوه بر سایر اقداماتی که در شرایط وارونگی هوا برای مقابله با آثار مضر آلودگی بر سلامت می‌بایست انجام شود بر توجه به تغذیه مناسب تاکید کرد و افزود: «تغذیه متعادل و مناسب با در دسترس قرار دادن مواد مغذی که هر یک به طریقی بافت‌های بدن را در برابر آثار مخرب ذرات آلاینده یاری می‌کنند، نقش موثری در حفظ سلامت بدن دارد.»
وقتی می‌توانیم با کمی دقت و توجه در انتخاب غذای مصرفی و موادی که در طی روز تغذیه می کنیم، تهاجم آلاینده ها را تحت کنترل در آوریم و جان سالم به در بریم، چرا این کار را نکنیم؟
دکتر نیستانی، خوردن آنتی اکسیدان‌ها را راهی برای مقابله با عوارض آلودگی هوا می‌داند و می گوید: «اگر غذای ما ازنظر آنتی اکسیدان‌ها غنی باشد، احتمال وقوع استرس های اکسیداتیو هم کاهش می یابد. ویتامین های C,E، کاروتنوئیدها، پلی فنول ها از آنتی اکسیدان های مهم هستند.
سبزی‌ها و میوهای تازه، منابع غنی ویتامین C هستند. حساسیت این مواد به حرارت، نور و PH محیط بالاست؛ مثلاً با افزودن جوش شیرین به غذا، ویتامین موجود در این مواد غیر فعال می شود. از این رو بهتر است میوه ها و سبزیجات را تازه مصرف کنید.»
روغن سویا، آفتابگردان، جوانه گندم و سایر روغن های گیاهی، غنی ترین منابع ویتامین E هستند. ویتامین های E نسبت به شرایط طبخ مقاومت بیشتری دارند.
سایر مواد غذایی موثر برای کاهش اثرات مخرب آلودگی هوا بر بدن به شرح زیر است:
روی یکی از این مواد موثر است. انواع گوشت و غلات به خصوص غلات سبوس دار منابع سرشار از روی هستند.
مصرف غلات عوارض ناشی از آلودگی هوا را بر دستگاه گوارش کاهش می‌دهند
 مردم ایران از دیر باز با مشکل کمبود روی در بدن خود مواجه بودند که یکی از مهم ترین این عوامل اسید فیتیک (فیتات) موجود در غلات است. نکته مهمی که در هنگام مصرف غلات باید در نظر داشته باشیم، این است که وقتی از غلات برای تهیه نان استفاده می کنیم، حتماً میبایست عمل تخمیر خمیر نان بدون دخالت جوش شیرین انجام شده باشد.
زیرا بطور طبیعی آنزیمی به نام فیتاز در غلات موجود است که بر اثر عمل تخمیر خمیر نان فعال می شود و اسید فتیک را تجزیه می کند. اگر تخمیر صورت نگیرد، فیتاز فعال نمی شود، در نتیجه اسید فیتیک با روی ترکیب شده و فیتات روی را تشکیل می دهد. در این صورت روی جذب نمی شود و سیستم ایمنی بدن دچار مشکل خواهد شد.
شیر و لبنیات نیز عوارض ناشی از آلودگی هوا را بر دستگاه گوارش کاهش می دهند.
وجود ماده ای به نام پکتین در سیب، سرب را به طور کامل از بدن دفع می کند و هر قدر مصرف سیب در طول روز بیشتر باشد، برای کاهش عوارض آلودگی هوا بهتر است.
سایر منابع غنی از پکتین عبارتند از : مرکبات مثل پرتقال و لیمو و گریپ فروت، توت فرنگی، هویج و غلات سبوس دار.
برای مشاهدۀ اصل خبر اینجا را ببینید.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

آخرین اخبار

پیش‌بینی عضویت 11 کشور در اوسک زعفران

برنج داخلی در میادین میوه و تره بار 3500 تومان ارزان‌تر از سطح شهر است

سبزیجات و صیفی‌جات زیر سه هزار تومان در میادین میوه و تره بار

توصیه های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در مورد ویروس کرونا

تب «کرونا» در پیکر تولید جهان

راد: هدف از انتشار اخبار قیمت‌ها در میادین میوه و تره بار حمایت از اقتصاد خانواده‌هاست

پانزده میوه‌ای که با یک اسکناس پنج هزار تومانی می‌توان خرید

برنامه‌ریزی برای ورود کشمش و خرما به بورس کالا

شهروندان، بازار میوه و تره بار قیام را افتتاح کردند

بیست و سه قلم محصول با نود و هشت هزار تومان در میادین میوه و تره بار می‌توان خرید

دوره سرممیزی سیستم های مدیریت ایمنی مواد غذایی مبتنی بر استاندارد ISO22000:2005

اعلام نظر سازمان ملی استاندارد ایران در باره پنیر مشکوک به آلودگی میکروبی

اقلام مورد نیاز سیل زدگان استان سیستان و بلوچستان

چهار محصول سبز در میادین میوه و تره بار ارزان شد

پیام تسلیت پایگاه خبری آشپزی گیاهی به بازماندگان سانحۀ هوائی

رژیم غذایی چرب به بینایی سالمندان آسیب می زند

راه اندازی سررسید جدید آتی زعفران در بورس کالا

دوره سلامت ایرانیان بسیار کوتاه شده است

پانزده محصولی که مصرف آنها در زمستان توصیه می‌شود

تمام محصولات دویست و چهل و شش میدان و بازار میوه و تره بار«برچسب قیمت» دارند

فروش انار در میادین میوه و تره بار پنج برابر و هندوانه ده برابر شد

مواد غذایی و آشامیدنی را صرفاً از فروشگاه های معتبر تهیه کنید

قیمت نجومیِ گرانترین زرشک تجاری ایران

مدل تزئین کیک

حضور وگان ها در نمایشگاه کتاب فرانکفورت

در شرایط آلودگی هوا چه غذایی بخوریم؟

آنتی‌ویروس‌های گیاهی!

دوازده رژیم غذایی در کاهش وزن

توصیه های سازمان غذا و دارو به مبتلایان به آنفلوانزا

پاسخ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد کیکهای آلوده

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمار رسمی تلفات آنفلوآنزا را اعلام کرد

پای کیک‌های مشکوک به کرمان باز شد

خرید سی و نه تن زعفران از کشاورزان

زیرساخت ها برای مرجعیت قیمت زعفران ایران درحال فراهم شدن است

راد: «هیچ کمبودی در عرضه محصولات نداریم.»

کاهش قیمت گلابی، آناناس، زرشک و هفت محصول دیگر در میادین میوه و تره بار

کدام نوع از گیاه‌خواری برای سلامت مضر است؟

آشنایی با برخی انواع گیاهخواری به بهانه یک روز جهانی

نتایج مسابقۀ شمارۀ یک پایگاه خبری آشپزی گیاهی مشخص شد

آمادگی برای مشارکت بخش خصوصی در توسعه بازارهای میوه و تره بار

حضور زر ماکارون در گلفود

قیمت هر عدد تخم مرغ پانصد و چهل تومان

اثر گردو بر خوش خلقی آدم ها/ گردو مفید برای آلزایمر

وقتی غذاهای چرب و پر از نمک سبب آلزایمر می شود

بازدید مدیران شهری از میدان میوه و تره بار شکوفه

عرضه انواع محصولات منجمد نیمه آماده در میادین میوه وتره بار

تسهیلات ویژه‌ برای عرضه تک محصولی سیب در میادین میوه و تره بار

فصل تهیۀ «ترشی خانگی» آغاز شد

سیب، انگور، نارنگی، انار، گلابی و خربزه در میادین میوه و تره بار نصف قیمت سطح شهر است

نتایج مسابقۀ شمارۀ یک پایگاه خبری آشپزی گیاهی مشخص شد